Interview Green Deal Biobased Producten voor Openbare Ruimte

De belangstelling om biobased producten toe te passen in de openbare ruimte wint enorm aan belangstelling. Hadden de partijen in de Green Deal ooit het idee om vier projecten te starten gedurende de looptijd, inmiddels zijn er in de provincie Brabant al 22 projecten gestart, terwijl meer dan 90 nieuwe belangstellenden zich hebben gemeld voor de Community of Practice. Sterker nog: zelfs in het buitenland slaat de (door de deelnemers ontwikkelde) methode Magneet aan.

“De insteek van de Green Deal Biobased Producten voor Openbare Ruimte werkt erg goed, door de energie en daadkracht van de Green Deal deelnemers”, zegt Bert van Vuuren. “Vincent van Rijsewijk en ik gingen ‘gewoon’ van start en wilden in de praktijk leren hoe we belemmeringen konden wegnemen.” Dat betekende echter niet dat biobased producten direct werden omarmd.

“Wat we merkten is dat niet de kwalificaties van de materialen ons in de weg stonden, maar de besluitvormingsprocessen. Het zijn mensen die biobased moeten omarmen. Willen zij veranderen dan zoeken ze naar oplossingen, willen ze dat niet dan zoeken ze naar redenen om het niet te doen.”

Lees het volledige artikel op greendeals.nl

 

Sustainable Hero 2012
Winnaar 2012 : Natural Plastics
Lees verder op EY.com of Beco.nl